راه اندازی ستاره مثلث موتور القایی
07/21/2022
ارسال شده توسط ahmady30
773 بازدید
روش راه اندازی ستاره مثلث بر اساس کاهش ولتاژ است. در طول راه اندازی، سیم پیچ های موتور به شکل ستاره ای متصل می شوند و این باعث کاهش ولتاژ در هرسه سیم پیچ می شود. همچنین باعث کاهش سه برابری گشتاور می شود.پس از مدتی سیم پیچ به صورت مثلث پیکربندی می شود وموتور به صورت نرمال به کار خود ادامه می دهد.راه اندازی به روش ستاره/مثلث احتمالاً رایج ترین روش راه اندازی موتور القایی برای کاهش جریان راه اندازی هستند.درراه اندازی Star/Delta از سه کنتاکتور، تایمر ورله بیمتال استفاده می شود. کنتاکتورها در این روش راه اندازی کوچکتر از کنتاکتور مورد استفاده در راه اندازی مستقیم هستند زیرا فقط جریان سیم پیچ را کنترل می کنند. جریان عبوری از سیم پیچ (1/رادیکال 3) (58%) جریان در خط است.دو کنتاکتور وجود دارد که در حین کار عادی وصل هستند که به آنها کنتاکتور خط و کنتاکتور مثلث گفته می شود.تیپ AC3 و جریان نامی آنها 58٪ جریان نامی موتور است. کنتاکتور سوم کنتاکتور ستاره ای است و فقط در حالی که موتور در حالت استارت و به صورت ستاره متصل است، وصل می باشد .جریان در ستاره یک سوم جریان در مثلث است، بنابراین جریان این کنتاکتور یک سوم جریان نامی موتور می باشد.پس برای راه اندازی به روش ستاره مثلث سه عدد کنتاکتور ،یک عدد تایمر،یک رله بیمتال ،یک فیوز برای مدار فرمان ویک کلید اتوماتیک احتیاج داریم
پوش باتن استارت، مدار را با برق دادن به بوبین کنتاکتور ستاره (KM1) و بوبین تایمر (KT)وصل می کند. هنگامی که کویل کنتاکتور ستاره (KM1) وصل میشود کنتاکت اصلی و کمکی ستاره موقعیت خود را از NO به NC تغییر می دهند.
هنگامی که کنتاکت کمکی ستاره (شماره1در شکل) (که در مدار سیم پیچ کنتاکتور اصلی قرار می گیرد) به کنتاکت بستهNC تبدیل شود، مدار بوبین کنتاکتور اصلی (KM3) برقدارمی شود، بنابراین کنتاکتور اصلی وصل شده و کنتاکت اصلی و کمکی KM3 موقعیت خود را ازکنتاکت باز NO به کنتاکت بسته NC تغییر می دهند. این عمل در کسری از زمان اتفاق می افتد.
پس از فشار دادن پوش باتن استارت، کنتاکت کمکی کنتاکتور اصلی (شماره2در شکل) که به صورت موازی با پوش باتن استارت قراردارد، به کنتاکت بسته NC تبدیل می شود، در نتیجه به حالت خود نگه دار برای کنتاکتور اصلی تبدیل می شود یعنی اگر دستمان را از پوش باتن استارت برداریم مدار وصل می ماند.
در این حالت موتور به صورت ستاره متصل است تا زمانی که کنتاکت کمکی تاخیر زمانی تایمر از حالت بسته NC به حالت باز NO تبدیل شود
هنگامی که تاخیر زمانی به زمان مشخص شده خود رسید، کنتاکت های کمکی تایمر (KT)( شماره 3در شکل) در مدار بوبین ستاره، موقعیت خود را از NC به NO تغییر می دهند و در همان زمان کنتاکت کمکی تایمر (KT) در مدار کنتاکتورمثلث (شماره4در شکل) موقعیت آن از NO به NC تغییر میکندبنابراین بوبین کنتاکتور مثلث برقدار میشود و کنتاکت اصلی مثلث از NO به NC تبدیل می شود. اکنون اتصال ترمینال موتور از اتصال ستاره به مثلث تغییر می کند.
یک کنتاکت کمکی NC از هر دو کنتاکتور ستاره و مثلث (5 و 6) نیز در مدار وصل ستاره و مثلث قرار می گیرد، این کنتاکت کمکی در نقش اینترلاک به عنوان سوئیچ ایمنی برای جلوگیری از فعال شدن همزمان سیم پیچ های کنتاکتور ستاره و مثلث عمل می کنند، به طوری که نمی توان همزمان کنتاکتور ستاره و مثلث را فعال کرد. بنابراین، سیم پیچ کنتاکتور مثلث نمی تواند فعال باشد زمانی که سیم پیچ کنتاکتور ستاره فعال است، و به طور مشابه، سیم پیچ کنتاکتور ستاره نیز نمی تواند در زمانی که سیم پیچ کنتاکتور مثلث فعال است فعال باشد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آیا یک موتور یونیورسال می تواند با ولتاژAC/DC یا هر دو کار کند؟
موتور الکتریکی که بتواند با برق AC یا DC کار کند به عنوان یک موتور...
کلید محافظ موتوری (کلید حرارتی -مغناطیسی)1
کلید محافظ موتوری (MPCB) یا کلید های حرارتی مغناطیسی نقش بسیار مهمی در برق صنعتی...
طراحی روشنایی امکان ورزشی 1
طراحی روشنایی فضاهای ورزشی خیلی پیچیده و مشکل هست چون باید فاکتورهای زیادی را در...
همه چیز در مورد کلید مینیاتوری(1)
کلید مینیاتوری (MCB) ایمنی الکتریکی را در خانه ها، ادارات و سایر ساختمان ها و...
شنت تریپ کلید کمپکت
مدار فرمان شنت تریپ کلید mccb شنت تریپ یک وسیله جانبی کلید فشارضعیف هست که...
کلید کمپکت mccb(1)
کلید mccb کلید کمپکت (MCCB) نوعی وسیله حفاظت الکتریکی است که برای محافظت از مدار...
دیدگاهتان را بنویسید